Γ. Χαραλαμπίδης, Day One: Ομοσπονδία στη βάση μεταβατικών περιόδων

ΠΩΣ ΑΞΙΟΛΟΓΕΙ Η ΤΕΧΝΟΚΡΑΤΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ ΤΩΝ ΒΡΥΞΕΛΛΩΝ ΤΙΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ

Λόγω προβλημάτων στην εφαρμογή του κεκτημένου, οι Ε/κ θα κυβερνούν τον νότο και οι Τ/κ τον 700011βορρά, όπου θα υιοθετηθεί ως επίσημο νόμισμα η τουρκική λίρα

* Οι Τ/κ δεν έπραξαν αρκετά για την εφαρμογή του κεκτημένου στα κατεχόμενα
* Δεν προλαβαίνουν ολοκληρωμένη εφαρμογή λύσης από την πρώτη μέρα
* Τι σημαίνει η εφαρμογή τουρκικής λίρας στον βορρά και ευρώ στον νότο
* Πότε προβλέπεται η διεξαγωγή δημοψηφισμάτων και ποια η σχέση τους με τις Προεδρικές Εκλογές του 2018
* Πώς η Κύπρος θα μετατραπεί σε ανταλλακτήριο και πλυντήριο τουρκικής λίρας
* Γιατί ο βορράς θα προσαρτηθεί στην Τουρκία από οικονομικής, εμπορικής και νομισματικής άποψης
* Ποια νομισματικά προβλήματα προκύπτουν από την εφαρμογή της τουρκικής λίρας

Λύση διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας με μεταβατικές περιόδους διαβλέπουν οι τεχνοκράτες της ΕΕ, που ασχολούνται με το Κυπριακό, στη βάση της οποίας:

1. Η σημερινή Κυπριακή Δημοκρατία, όπως τονίζεται, με τις οποίες εδαφικές αναπροσαρμογές θα επέλθουν, θα κυβερνά τη δική της διοικητική επικράτεια ως ελληνοκυπριακό συνιστών κράτος και το υφιστάμενο παράνομο ψευδοκράτος, που θα καταστεί ισότιμου καθεστώτος συνιστών κράτος, τη δική του.

2. Στα εδάφη που θα ελέγχονται από το ελληνοκυπριακό συνιστών κράτος θα συνεχίσει να λειτουργεί το ευρώ, ενώ στα κατεχόμενα η τουρκική λίρα, ως επίσημο νόμισμα, σε ένα εκ των πραγμάτων πολυνομισματικό, όπως τονίζεται, καθεστώς όπου θα κυκλοφορούν και άλλα νομίσματα μεταξύ των οποίων το δολάριο, το ευρώ και η στερλίνα.

21-kipriako-haralambidisΠρόβλημα στο κεκτημένο και στο ευρώ

Οι ανωτέρω διαπιστώσεις υπάρχουν και γραπτώς υπό μορφή σημειωμάτων αξιολόγησης, με αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις στο Κυπριακό στο Μον Πελεράν. Όπως διπλωματικές πηγές αναφέρουν, οι αξιολογήσεις στηρίζονται στα εξής δεδομένα:

Πρώτο, με βάση το Πρωτόκολλο 10 έχει ανασταλεί η εφαρμογή του Κοινοτικού Κεκτημένου στο βόρειο κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου. Η εφαρμογή του απαιτεί ομοφωνία. Όπως διαπιστώνεται από τις τεχνοκρατικές ομάδες των Βρυξελλών, δεν έχει γίνει επαρκής πρόοδος από τουρκοκυπριακής πλευράς στην εναρμόνιση με το Κοινοτικό Κεκτημένο.

Επί τούτου δε, προστίθεται ότι το συντομότερο χρονικό διάστημα, εντός του οποίου θα ήταν δυνατή η διεξαγωγή των δημοψηφισμάτων, το πιο αισιόδοξο σενάριο -όπως το χαρακτηρίζουν- είναι τα μέσα του 2017, για να προλάβουν οι εμπλεκόμενοι τη διεξαγωγή των Προεδρικών Εκλογών Φεβρουαρίου του 2018. Όμως, όπως εκτιμάται, αυτό το χρονικό διάστημα δεν είναι αρκετό για να εφαρμοστεί το Κοινοτικό Κεκτημένο στο βόρειο τμήμα της Κύπρου και οι τεχνοκρατικές υπηρεσίες των Βρυξελλών δεν μπορούν να παράσχουν εκείνη τη βοήθεια που χρειάζεται ο βορράς, επειδή εκτός των άλλων δεν έγιναν τα απαιτούμενα βήματα από τους Τουρκοκύπριους.
Δεύτερο. Για τους ίδιους, καθώς και για επιπρόσθετους οικονομικούς και συναφείς τραπεζικούς λόγους, καθώς και ορθής λειτουργίας της αγοράς, δεν θα μπορεί να εφαρμοστεί το ευρώ από την πρώτη μέρα της λύσης (Day One) εάν αυτή προκύψει στα μέσα του 2017, όπως είναι σχεδιασμένο να συμβεί.

Τραπεζικό πρόβλημα και τουρκικά κεφάλαια

Εκτός των άλλων, βασικό πρόβλημα που δεν επιτρέπει την εφαρμογή του ευρώ και εγείρεται, όπως τονίζουν οι Βρυξέλλες από την κυπριακή Κυβέρνηση, είναι και εκείνο της αξιολόγησης των τουρκικών τραπεζών από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές Αρχές, για να εξακριβωθεί σε ποια κατάσταση βρίσκονται. Η τουρκοκυπριακή πλευρά αρνείται έναν τέτοιο έλεγχο, διότι, όπως κυβερνητικές πηγές αναφέρουν, γίνεται ξέπλυμα βρόμικου χρήματος.

Η τουρκική πλευρά στηρίζει την επί του παρόντος άρνησή της στο εξής σκεπτικό: Εάν δεν υπάρξει συμφωνία στο Κυπριακό δεν υπάρχει λόγος εμπλοκής των ευρωπαϊκών Αρχών σε τράπεζες που λειτουργούν στα κατεχόμενα και τις οποίες εγγυώνται τουρκικά τραπεζικά κεφάλαια. Σημειώνεται ότι τα τραπεζικά ιδρύματα στα κατεχόμενα είναι πιθανό να μην πληρούν τα κριτήρια της κεφαλαιακής επάρκειας και να χρειαστούν ανακεφαλαιοποιήσεις.

Με βάση τις αξιολογήσεις των Βρυξελλών, παρά τις συγκλίσεις στα θέματα της οικονομίας, υπάρχουν προβλήματα, που δεν επιτρέπουν την εφαρμογή του ευρώ ως κοινού νομίσματος και ως εκ τούτου ο βορράς θα συνεχίσει με την τουρκική λίρα ως επίσημο νόμισμα, ενώ θα γίνονται συναλλαγές και με άλλα νομίσματα. Βεβαίως, τονίζεται, θα προκληθούν προβλήματα στην ορθή λειτουργία της οικονομίας, ενώ τίθεται το ερώτημα πώς υπό αυτές τις συνθήκες θα μπορεί να λειτουργεί μια Κεντρική Ομοσπονδιακή Τράπεζα υπαγόμενη στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Βεβαίως, όπως επισημαίνεται, τα χρονικά περιθώρια, που έχουν τεθεί, δεν επιτρέπουν άλλες επιλογές.

Χωριστή διακυβέρνηση και λίρα

Επί τη βάσει της αξιολόγησης των Βρυξελλών, για την οποία είναι ενήμερος ο Ειδικός Σύμβουλος του ΓΓ του ΟΗΕ Έσπερν Μπαρθ Έιντε, εκείνο που θα μπορούσε να συμβεί είναι το εξής: Να εφαρμοστεί η λύση της διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας (η νέα τάξη πραγμάτων – new state of affaires) στην πρακτική ενός μεταβατικού σταδίου, με λήψη μεταβατικών μέτρων και περιόδων και με τα δύο συνιστώντα κράτη να κυβερνούν το καθένα την περιοχή του, καθώς και με την τουρκική λίρα να είναι το επίσημο νόμισμα στον βορρά, ενώ το ευρώ θα συνεχίσει να είναι το επίσημο νόμισμα στον νότο.

Αλυσίδα πονοκεφάλων και έλεγχος τραπεζών

Βεβαίως, υπό αυτές τις συνθήκες γίνεται αντιληπτό ότι θα υπάρξουν σειρά νέων οικονομικών προβλημάτων, αφού:
Α. Η τουρκική λίρα δεν είναι σταθερό νόμισμα. Η συναλλαγματική της ισοτιμία αλλάζει συνεχώς κατά τη διάρκεια της ημέρας και θα εμποδίζεται στο ίδιο πολιτειακό σύστημα η εύρυθμη λειτουργία των συναλλαγών και της αγοράς.
Β. Η τουρκική λίρα δεν θα ελέγχεται από μια Ομοσπονδιακή Κεντρική Τράπεζα, αλλά από την Τουρκική Κεντρική Τράπεζα. Στην ουσία θα υπάρχουν δύο χωριστές οικονομίες. Συν του ότι θα υπάρχει η χωριστή διακυβέρνηση, στην ουσία θα λειτουργούν δύο συνιστώντα ισότιμα κράτη. Και αν συμβεί αναποδιά, το σύστημα θα τιναχθεί στον αέρα. Το γεγονός ότι έγινε δεκτή η χωριστή υπογραφή διεθνών συνθηκών στα θέματα εμπορίου, δημιουργεί εύφορες προϋποθέσεις για την ενσωμάτωση του τουρκοκυπριακού συνιστώντος κράτους στην Τουρκία, αντί της επανένωσης του βορρά με τις ελεύθερες περιοχές, οι οποίες, επί τη βάσει των εδαφικών αναπροσαρμογών, θα αποτελέσουν το ελληνοκυπριακό συνιστών κράτος.

Γ. Λόγω του προβλήματος της ισοτιμίας μεταξύ λίρας, ευρώ και άλλων νομισμάτων, των οποίων η χρήση θα γίνεται στο τουρκοκυπριακό συνιστών κράτος, θα δημιουργηθούν πληθωριστικές τάσεις, συνθήκες αισχροκέρδειας και η οικονομία στον βορρά θα εξαρτάται από την Κεντρική Τράπεζα της Τουρκίας αντί από την Ομοσπονδιακή Κεντρική Τράπεζα, η οποία δεν θα μπορεί να λειτουργήσει εφ’ όλου του πολιτειακού συστήματος.

Την ίδια αδυναμία θα έχει και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ), στην οποία θα υπάγεται η Κεντρική Ομοσπονδιακή. Και η οποία Κεντρική Ομοσπονδιακή Τράπεζα όπως και η ΕΚΤ, εκ των πραγμάτων, δεν έχουν έλεγχο ούτε επί της τουρκικής λίρας ούτε επί του δολαρίου ούτε επί της βρετανικής λίρας. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο και με την εισβολή τουρκικών εταιρειών στον βορρά θα είναι δυνατή η υιοθέτηση ενός επίσημου πλέον ανταλλακτηρίου χρημάτων, δηλαδή πλυντηρίου της Άγκυρας, μέσα από συναλλαγές, από το οποίο μεγάλα ποσά τουρκικών λιρών θα καθαρίζονται και θα μετατρέπονται σε ευρώ.

Χωρίς δίκτυ ασφαλείας

Από πολιτειακής άποψης, όπως και από οικονομικής, μια φόρμουλα μεταβατικών περιόδων θα δημιουργήσει μια κατάσταση χειρότερη από την υφιστάμενη, με την Κυπριακή Δημοκρατία να μην υπάρχει πλέον στο διεθνές σύστημα και στην ΕΕ και με τα δύο συνιστώντα κρατίδια να λειτουργούν χωριστά και τη λύση να μην διαθέτει δίκτυ ασφαλείας.

Πηγή: η σημερινή, Day One: Ομοσπονδία στη βάση μεταβατικών περιόδων

Advertisements


Κατηγορίες:Διάφορα

Αρέσει σε %d bloggers: