Αναλύοντας τα τρία επίπεδα –του ανθρώπου, του κράτους και του διεθνούς συστήματος–, για να αξίζει τον κόπο να γραφτεί ένα κείμενο, απαιτείται να διαθέτει οντολογία, τουτέστιν, να περιγράφει την πραγματικότητα. Να αναφέρεται δηλαδή στα καταμαρτυρούμενα υπαρκτά γεγονότα των διαχρονικών διαδρομών πέντε περίπου χιλιετιών πολιτικού γίγνεσθαι. Να διατυπώνει έγκυρες εκτιμήσεις για το πώς σχετίζονται, διακρίνονται και συνδυάζονται τα τρία επίπεδα και το πως εκτυλίσσεται το πολιτικό γίγνεσθαι εντός κάθε κράτους, ταυτόχρονα και το πώς προσανατολίζεται το υπάρχον εθνοκρατοκεντρικό (διεθνές) σύστημα.
[…]
Ο σύγχρονος κρατοκεντρισμός, ο οποίος οδηγήθηκε σε υπαρξιακά αδιέξοδα λόγω υλισμού, αντιπνευματικών παραδοχών και μηδενιστικών παραδοχών, μπορεί να ανασυνταχθεί με όρους εθνικών συμφερόντων και πιο σημαντικό με όρους επιβίωσης και αυτοσυντήρησης των κυρίαρχων κρατών. Με παραμερισμό ή έλεγχο, επίσης, προπολιτικά προσανατολισμένων παραδοχών, της διεθνικής ιδιωτείας και φαινομένων όπως η τρομοκρατία, οι λαθρέμποροι και ανεξέλεγκτοι χρηματοοικονομικοί δρώντες. Ο κίνδυνος πυρηνικού πολέμου, επαναλαμβάνεται, είναι ένα άκρως σημαντικό ζήτημα και το γεγονός της σχετικής υποτίμησής του μεταψυχροπολεμικά καταμαρτυρεί πολλά ελλείμματα και διάχυτο πολιτικό και στρατηγικό ανορθολογισμό που κορυφώθηκε κατά τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία που συμπεριελάμβανε και ανορθολογικές απειλές χρήσης πυρηνικών όπλων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε κλιμάκωση και πλανητικό πυρηνικό ολοκαύτωμα. Τα ίδια ισχύουν όσον αφορά, γενικότερα, την τεχνολογία. Τονίσαμε και υπογραμμίσαμε ένθεν και ένθεν ότι είναι ανωμαλία, εάν όχι και διαστροφή, εάν το έλλογο ανθρώπινο ον υπηρετεί την τεχνολογία αντί η τεχνολογία να υπηρετεί τον άνθρωπο. Όσο και να μιλούσε για ανθρώπους μηχανές ο συνεπής μηδενιστής La Mettrie, ο άνθρωπος δεν είναι μηχανή αλλά έλλογη οντότητα προικισμένη με πνεύμα και ένστικτα αυτοσυντήρησης.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ …………………………………………………………………………………………………….. 13
ΜΕΡΟΣ Ι
Η ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΤΩΝ ΜΕΤΑ-ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ. ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΙ, ΚΑΘΟΔΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ, ΑΔΙΕΞΟΔΑ ΚΑΙ ΟΙ ΜΗΔΕΝΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΘΟΛΟΓΙΕΣ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1
Εισαγωγικά προαπαιτούμενα: Περί Δέοντος, προπολιτικής εποχής,
πολιτικής εποχής, «πολιτικής σκέψης», ιδεολογικής εσχατολογίας,
εθνομηδενισμού ………………………………………………………………………………………………… 25
1.1. Μεταμοντέρνος εθνομηδενισμός και η μεγάλη εικόνα στην οποία εντάσσεται…….25
1.2. Παθογένειες του σύγχρονου κρατοκεντρισμού καθώς κινούμαστε βαθύτερα
στον 21ο αιώνα και μετακρατοκεντρικές λογικές……………………………………………..30
1.3. Προπολιτική εποχή και μετάβαση στην πολιτική εποχή: Πολιτικό-πολιτειακό γίγνεσθαι και το Δέον των αναλυτών και των πολιτισμένων ανθρώπων …………….. 35
1.4. Παγκόσμια πανεπιστημιακή Ιερουσαλήμ, ιδεολογίες, εθνομηδενισμός και η κληρονομιά παθογενειών ……………………………………………………………………………… 45
1.5. Η άνιση αναμέτρηση των υλιστικών-μηδενιστικών και εθνομηδενιστικών ιδεολογημάτων με την εθνοκρατική οντολογία ……………………………………………….. 50
1.6. Τεχνολογία, οικονομία, φυσικός και φυσιολογικός τρόπος ζωής και κοινωνικοπολιτικές θεσπίσεις………………………………………………………………………..54
1.7. Τα τρία επίπεδα ανάλυσης, οι προσανατολισμοί της ιστορίας, τα υλιστικά τείχη
και ο μεταμοντέρνος εθνομηδενισμός …………………………………………………………….57
1.8. Περί παραπομπών, αξιόπιστων κειμένων και η κυριαρχία της ιδεολογικής
πολιτικής θεολογίας …………………………………………………………………………………….. 59
1.9. Κανέναν δεν θίγει προσωπικά η παρούσα ανάλυση. Σκοπός είναι η διάγνωση των αιτίων πασίδηλων παθογενειών και η καλλιέργεια γόνιμου προβληματισμού………62
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2
Περί μηδενισμού και μεταμοντέρνου εθνομηδενισμού προαπαιτούμενα …………………..75
2.1. Ο άνθρωπος, το κράτος, το διεθνές σύστημα, η πολιτική υπόσταση του
ανθρώπου και οι τεχνολογικές εξελίξεις………………………………………………………….75
2.2. Πολιτική και πολιτικός πολιτισμός ως όροι και ως έννοιες versus μηδενιστική προπολιτική βαρβαρότητα ……………………………………………………………………………. 96
2.3. Νεφελοβατώντας εσχατολογικά και εθνομηδενιστικά versus περιγραφή και
γνώση της πραγματικότητας ……………………………………………………………………….. 104
2.4. Πολιτικός στοχασμός, μηδενισμός, εθνομηδενισμός και η παγκόσμια πανεπιστημιακή Ιερουσαλήμ ………………………………………………………………………. 123
2.5. Απαιτείται στοχαστική επανάσταση και αλλαγή Παραδείγματος στα πεδία
του πολιτικού στοχασμού…………………………………………………………………………….131
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3
Η Οδύσσεια των Νέων Χρόνων προς τα βράχια και τους κρημνούς. Εθνοκρατοκεντρισμός και Εθνομηδενιστικές παθογένειες τον 21ο αιώνα……………… 141
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4
Χωρίς κράτη και με άτομα στερημένα πνεύματος; Αριστοτέλης:
«Σύμφωνα με τη φύση των πραγμάτων, η πόλη είναι πιο σημαντική
από την οικία και τον καθένα από μας» ………………………………………………………………149
4.1. Αριστοτέλης και Πολιτεία versus ιδιωτεία και προπολιτική θηριωδία ……………… 149
4.2. «Αντι-Αριστοτελικό ατύχημα»: Παραμερίζοντας το κοινωνικοπολιτικό
γεγονός για να «κατασκευαστούν» άνθρωποι, κράτη και ένας ανθρωπολογικά εξομοιωμένος και εξισωμένος πλανήτης ………………………………………………………159
4.3. Μεταμοντέρνοι εθνομηδενιστές: «Επάξιοι» διάδοχοι των συνεπών μηδενιστών..177
4.4. Οι υλιστικές-μηδενιστικές αμφιταλαντεύσεις των διαφωτιστών και ο συνεπής μηδενισμός ……………………………………………………………………………………………….. 183
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5
Ιδεολογική και εθνομηδενιστική πολιτική θεολογία versus εθνοκρατοκεντρική οντολογία. ………………………………………………………………………………………………………. 189
5.1. Πρωταθλητές της ιδεολογικής εσχατολογίας και του μεταμοντέρνου εθνομηδενισμού versus έθνος και εθνικοί πολιτισμοί …………………………………….. 189
5.2. Λογική και ορθολογιστική πολιτική σκέψη ή θολές και ανυπόστατες οικουμενιστικές εσχατολογίες που εθελοτυφλούν μπροστά στην εθνοκρατική οντολογία ………………………………………………………………………………………………….200
5.3. Προσανατολισμός προς ανθρωποκεντρικό πολιτικό πολιτισμό ή προς
προπολιτικό προορισμό; ……………………………………………………………………………..204
ΜΕΡΟΣ ΙΙ
ΑΦΕΤΗΡΙΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΜΟΡΦΩΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΤΟΥ ΜΗΔΕΝΙΣΜΟΥ, ΤΟΥ ΣΥΝΕΠΟΥΣ ΜΗΔΕΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΟΥ ΕΘΝΟΜΗΔΕΝΙΣΜΟΥ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6
Η Εθνεγερσία του Ελληνικού Έθνους ως το σημαντικότερο ιστορικό γεγονός.
Σύγκριση με τους θολούς και μπερδεμένους προσανατολισμούς των μετα- Μεσαιωνικών αιώνων: civitas maxima, imperium mundi, societas quasi
politica et moralis……………………………………………………………………………………………..213
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7
Υλιστικά-μηδενιστικά τείχη: Αθεϊσμός → αντιμεταφυσική → υλισμός
→ αντιπνευματικές παραδοχές → μηδενισμός → εθνομηδενισμός…………………………235
7.1. Περί μηδενισμού/συνεπούς μηδενισμού, μεταμοντέρνου εθνομηδενισμού προλεγόμενα και η Οδύσσεια των ανθρώπων, των κρατών και του κόσμου ……… 235
7.2. Υλιστική/αντιπνευματική αυτοπαγίδευση: Κράτος → έθνος αντί έθνος → κράτος/εθνοκράτος…………………………………………………………………………………….. 245
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8
Αντιφατικές διαδρομές και η εκκόλαψη ενός εθνοκρατοκεντρικά
δομημένου κόσμου……………………………………………………………………………………………265
8.1. Τα βαθύτερα αίτια της διολίσθησης στον αθεϊσμό, τον υλισμό, την αντιπνευματικότητα, τον μηδενισμό, τον θηριώδη προπολιτικό
συνεπή μηδενισμό και τον σύγχρονο εθνομηδενισμό ……………………………………..265
8.2. Μηδενισμός: Αναβάθμιση της ύλης, φυσιοκρατία και παραδοχές που
αντιβαίνουν στην πολιτική θέσπιση της ισχύος. …………………………………………….274
8.3. Παλινωδίες, αμφιταλαντεύσεις και αντιφάσεις που θρέφουν τον μηδενισμό. Υλιστική-μηδενιστική θεότητα αθέσπιστη ισχύς προπολιτικών προδιαγραφών….278
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 9
Επιστροφή στο προπολιτικό μεταμοντέρνο εθνομηδενιστικό μέλλον; ……………………. 297
9.1. Πολιτικός πολιτισμός και εθνοκρατική βιωσιμότητα σημαίνει απουσία μηδενιστικών παραδοχών ……………………………………………………………………………297
9.2. La Mettrie και Μαρκήσιος de Sade, οι πρόγονοι του μεταμοντέρνου εθνομηδενισμού ………………………………………………………………………………………… 301
9.3. Νίτσε: Άρματα (σύγχρονα), άλογα (διαφωτιστές) και ηνίοχοι (κλασικοί)………….310
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 10
Ο μηδενισμός εντός ενός διαφοροποιημένου διαφωτισμού και ο
μεταμοντέρνος εθνομηδενισμός …………………………………………………………………………313
ΜΕΡΟΣ ΙΙΙ
ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΕΣ ΔΟΜΕΣ: ΜΑΖΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ, ΜΑΖΙΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ, ΑΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΟΣ ΕΘΝΟΜΗΔΕΝΙΣΜΟΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 11
Μεταμοντέρνες δομές, εθνομηδενισμός και η Οδύσσεια του πολιτικού γίγνεσθαι …… 327
11.1. Εισαγωγικά προαπαιτούμενα: Μεταμοντέρνες δομές εν μέσω ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων που ευνοούν και θρέφουν τον μεταμοντέρνο εθνομηδενισμό. ……………………………………………………………………………………….. 327
11.2. Κοινωνικοπολιτικά αθέσπιστη εκμηχάνιση και «λειτουργικές ανάγκες»
versus Αριστοτελική οντολογία και δημοκρατικά προσανατολισμένο
πολιτικό γίγνεσθαι …………………………………………………………………………………… 344
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 12
Μεταμοντέρνες δομές, εκμηχάνιση, λειτουργικές ανάγκες και η πολιτική
υπόσταση των πολιτών …………………………………………………………………………………….. 361
12.1. Εθνομηδενισμός versus πολιτισμός, πολιτική υπόσταση των πολιτών.
Τεχνολογία, εκμηχάνιση και τα έλλογα ανθρώπινα όντα………………………………. 361
12.2. Μηδενισμός, λειτουργισμός και «εκπνευμάτωση-επιπεδοποίηση»
της προσωπικότητας ………………………………………………………………………………… 379
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 13
Πνεύμα, πολιτισμός, δημοκρατία, ελευθερία και εχθρικά εθνομηδενιστικά
ιδεολογήματα ………………………………………………………………………………………………….. 391
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 14
Γιατί ο μεταμοντέρνος εθνομηδενισμός μεθοδικά πλήττει τον πολίτη μέσα
στην ιδιωτική σφαίρα……………………………………………………………………………………….. 395
ΜΕΡΟΣ ΙV ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ
Παράρτημα Ι
Περί διεθνούς πολιτικής. Πολιτική θεωρία του διεθνούς συστήματος.
Παράδειγμα, αξιώματα, οντολογία, αξιολογική ουδετερότητα ………………………………409
Παράρτημα ΙΙ
Κριτικές και άλλες μεταμοντέρνες τάσεις εντός και εκτός της παγκόσμιας πανεπιστημιακής Ιερουσαλήμ…………………………………………………………………………….423
Παράρτημα ΙΙΙ
Προσανατολιστική Θεώρηση – Ιστορία πολιτικού γίγνεσθαι, ανθρωποκεντρικού πολιτικού πολιτισμού και διεθνούς συστήματος ………………………………………………….. 436
Παράρτημα IV
Πηγές, παραπομπές, Γ. Κοντογιώργης και Π. Κονδύλης ………………………………………451
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνική βιβλιογραφία…………………………………………………………………………………….. 471 Αγγλική βιβλιογραφία ……………………………………………………………………………………… 473
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ……………………………………………………………………………………………….475
Ο Παναγιώτης Ήφαιστος είναι Ομ. Καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Στρατηγικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Σπούδασε στη Nομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (πτυχίο), στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ (MA European Studies) και στο Πανεπιστήμιο Βρυξελλών (Διδακτορικό στις Διεθνείς Σχέσεις, με ειδίκευση στα Στρατηγικά και Ευρωπαϊκά θέματα). Από το 1990 μέχρι το 2007 δίδαξε στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου. Το 2007 μετατάχθηκε στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς. Έχει πολλές δημοσιεύσεις επιστημονικών άρθρων και δοκιμίων. Τα δημοσιευμένα βιβλία είναι:
• European Political Cooperation. Towards a Framework of Supranational Diplomacy?, Gower Publishers, England, 1987.
• Nuclear Strategy and European Security Dilemmas. Towards an Autonomous European Defence System?, Gower Publishers, England, 1988.
• «Η αίτηση ένταξης της Κύπρου και η διεύρυνση της Ευρωπαϊκής Κοινότητας, 1987-1990», μέρος Β΄, στο Ήφαιστος Π., Τσαρδανίδης Χ., Οι σχέσεις της Κύπρου με τις Ευρωπαϊκές Κοινότητες 1972-1992, Παπαζήσης, Αθήνα, 1991.
• «Το ευρωπαϊκό σύστημα ασφαλείας προς το 2000», μέρος Β΄, στο Ήφαιστος Π., Τσαρδανίδης Χ., Το ευρωπαϊκό σύστημα ασφαλείας και η ελληνική εξωτερική πολιτική προς το 2000, Σιδέρης, Αθήνα, 1992.
• «Στρατηγική της αποτροπής και η ελληνική εξωτερική πολιτική», μέρος Α΄, στο Ήφαιστος Π., Πλατιάς Α., Ελληνική αποτρεπτική στρατηγική, Παπαζήσης, Αθήνα, 1992.
• Ευρωπαϊκή άμυνα και ευρωπαϊκή ολοκλήρωση. Η Ευρώπη των πολλών ταχυτήτων και κατηγοριών κατά της ευρωπαϊκής ιδέας, Οδυσσέας, Αθήνα, 1994.
• Αμερικανική εξωτερική πολιτική, από την ιδεαλιστική αθωότητα στο πεπρωμένο του έθνους, Οδυσσέας, Αθήνα, 1994.
• Η εξωελληνική νοοτροπία και τα αίτιά της, Ποιότητα, Αθήνα, 1997.
• Διπλωματία και στρατηγική των μεγάλων ευρωπαϊκών δυνάμεων, Γαλλίας, Γερμανίας, Μεγάλης Βρετανίας, Ποιότητα, Αθήνα, 2000.
• Θεωρία διεθνούς και ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, Ποιότητα, Αθήνα, 2000.
• Ιστορία, θεωρία και πολιτική φιλοσοφία διεθνών σχέσεων, Ποιότητα, Αθήνα, 2000.
• «Η γεωπολιτική και γεωστρατηγική διάσταση του ευρωατλαντικού βάθρου ισχύος», και «Ατλαντική Συμμαχία και ευρωατλαντικός χώρος», μέρος Α΄ και Γ΄, στο Αρβανιτόπουλος Κ., Ήφαιστος, Ευρωατλαντικές σχέσεις, Ποιότητα, Αθήνα, 2000.
• Κοσμοθεωρητική ετερότητα και αξιώσεις πολιτικής κυριαρχίας. Ευρωπαϊκή άμυνα, ασφάλεια και πολιτική ενοποίηση, Ποιότητα, Αθήνα, 2001.
• Ο πόλεμος και τα αίτιά του. Τα πολλά πρόσωπα του ηγεμονισμού και της τρομοκρατίας, Ποιότητα, Αθήνα, 2002.
• Οι διεθνείς σχέσεις ως αντικείμενο επιστημονικής μελέτης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Διαδρομή, αντικείμενο, περιεχόμενο και γνωσιολογικό υπόβαθρο, Ποιότητα, Αθήνα, 2006.
• Κοσμοθεωρία των Εθνών. Συγκρότηση και συγκράτηση των κρατών, της Ευρώπης και του κόσμου, Ποιότητα, Αθήνα, 2009.
Εκτενέστερο βιογραφικό http://wp.me/P3OqMa-10x
Σύντομη βιβλιογραφική επισκόπηση μονογραφιών http://wp.me/p3OqMa-19l
Πολλά δοκίμια και άρθρα αναρτώνται στα ιστολόγιά του www.ifestos.edu.gr – www.ifestosedu.gr . Στην παρούσα σελίδα www.piotita.gr, επίσης, με αναζήτηση υπάρχουν πολλές αναρτήσεις δοκιμίων και άρθρων. Για βιογραφικό: http://wp.me/P3OqMa-10x .
Οι διαδικτυακοί τόπου του Π. Ήφαιστου είναι:
www.ifestos.edu.gr / www.ifestosedu.gr – info@ifestos.edu.gr / info@ifestosedu.gr
Στρατηγική Θεωρία–Κρατική Θεωρία https://www.facebook.com/groups/StrategyStateTheory/
Προσωπική σελίδα https://www.facebook.com/p.ifestos
Προσωπικό προφίλ https://www.facebook.com/panayiotis.ifestos
Πολιτισμός, Περιβάλλον, Φύση, Ψάρεμα https://www.facebook.com/Ifestos.DimotisBBB
Διεθνής πολιτική 21ος αιώνας https://www.facebook.com/groups/InternationalPolitics21century/
ΗΠΑ: Ιστορία, Διπλωματία, Στρατηγική https://www.facebook.com/groups/USAHistDiplStrat/
Ελλάδα-Τουρκία-Κύπρος: Ανισόρροπο τρίγωνο https://www.facebook.com/groups/GreeceTurkeyCyprusImbalance/
Διαχρονική Ελληνικότητα https://www.facebook.com/groups/Ellinikotita/
Φιλοπατρία, Δημοκρατία, Ελευθερία https://www.facebook.com/groups/philopatria/
Άνθρωπος, Κράτος, Κόσμος–Πολιτικός Στοχασμός https://www.facebook.com/groups/Ifestos.political.thought/
Κονδυλης Παναγιώτης– https://www.facebook.com/groups/Kondylis.Panagiotis/
Θολό βασίλειο της ΕΕ https://www.facebook.com/groups/TholoVasileioEU/
Θουκυδίδης–Πολιτικός Στοχασμός https://www.facebook.com/groups/thucydides.politikos.stoxasmos/
Μέγας Αλέξανδρος–Ιδιοφυής Στρατηγός και Στρατηλάτης https://www.facebook.com/groups/M.Alexandros/
Εκλεκτά βιβλία που αξίζουν να διαβαστούν https://www.facebook.com/groups/eklektavivlia/
Ειρηνική πολιτική επανάσταση https://www.facebook.com/groups/PolitPeacefulRevolution/
«Κοσμοθεωρία των Εθνών» https://www.facebook.com/kosmothewria.ifestos